BIKE KYPR








Na základě bohaté zkušenosti z cykloexpedice Vám poradíme s přípravou Vašeho výletu po ostrově.

Na horách se pomalu začíná ztrácet sníh ze svahů a nastává čas příprav na první jarní cyklistickou vyjížďku. Opakuje se nám to každý rok a vždy záleží jen a jen na počasí, kdy nám dovolí vyměnit lyže za kolo. A pak to konečně přijde - první jarní kilometry. Zapínáme helmy, podle kondice poznáváme ve stoupáních, jak jsme trávili zimu a hlavně se kocháme sluncem.

Přijměte pozvánku na jarní Kypr na kole. Pohodlně se posaďte při čtení, protože za chvíli odlétáme na ostrov bohyně lásky a krásy. "Kam to vlastně letíme?"

Ostrov Kypr je vtěsnán v severovýchodní části Středozemního moře mezi tureckou Anatolií a Sýrií a po Sicílii a Sardinii je třetím největším ostrovem Středomoří. Má rozlohu 9 251 km2 a je ohraničen pohořím Kyrenia - neboli Pentadaktylos - Pět prstů na severovýchodě a pohořím Troodos na jihozápadě, mezi nimiž se rozkládá široká planina Mesaoria. V pohoří Troodos pramení tři největší kyperské řeky, které však v létě vysychají- řeka Pedieos teče na východ do zátoky Morphou a řeka Kouris na jih do Episkopi. Největší horou je Olympus v pohoří Troodos, dosahující výšky 1951 m.

Na konci března se vracím do České republiky po 3 měsících učení lyžování v pohoří Troodos. Počítám ušetřené kyperské libry a částka podle rozpočtu stačí na pokrytí nákladů cyklistické cesty kolem ostrova a to ještě nevím, že na konci cesty polovina vydělaných peněz zůstane na další cestovatelské plány. Mezitím příroda na Kypru uklízí svůj bílý závoj z vrcholů hor a v nížině se vše začíná probouzet do jarní krásy. Nejvyšší čas vyměnit lyže za kolo. Za 10 dnů po příjezdu do rodné země čekám s bagáží na letišti v Praze. Mám obavy z kontrol před odletem. Když ke spacáku, stanu, kastrolu, zubnímu kartáčku přibaluji bicykl, mám se co ohánět, abych se vešel do potřebných kil. Odbavení jde hladce a dokonce při rentgenové kontrole příručního batohu ve mně poznávají cyklistu. Procházím. Po mezipřistání v Itálii dosedám ve večerních hodinách na mezinárodní letiště v Larnace. Při východu s klimatizované haly mě ihned ve dveřích pohltí středomořské klima. S trochou obavy rozbaluji pečlivě zabalené kolo a jsem moc rád, že během přepravy neutrpělo žádný šrám. Skládám si kolo za asistence udivených taxikářů, kteří mi ihned nabízí odvoz do hotelu. "Kdepak pánové, vše si naložím na kolo a jedu si svojí cestou" zkouším jejich znalost angličtiny a jelikož rozumí, udivují se ještě více. Přepravní vak na kolo nechávám v blízkém baru. Bez váhání se vrhám do noční Larnaky a první jarní kilometry mě vedou za město, do kempu u pobřeží. O půlnoci nacházím kemp, ale zavřený, opuštěný a podle narostlé trávy dlouho neobydlený. Ono se není čemu divit, v dnešní době většina turistů využívá luxusní hotelové komplexy postavené po rozdělení ostrova v roce 1974.

Kypr zažíval stavební boom a díky mezinárodní finanční pomoci nastal na ostrově hospodářský rozkvět. Unavený po dni poprvé usínám na ostrově bohyně lásky a krásy na blízké písečné pláži.